Etappi 1

Startloop tuntureille

Kulmakurun kierros alkaa rapsakalla parin kilometrin nousulla Kaunispään huipulle. Alkumatka ajetaan starttiauton perässä asfalttitietä, mutta nousun puolivälin jälkeen siirrytään maastoon.

Huipulta siirrytään vauhdikkaaseen ja kumpuilevaan laskuun kohti Urupäätä. Kaunispään ja Urupään välissä on eittämättä Suomen märin alkusuo. Kenkiä ei kuitenkaan kannata yhtään tässä säästellä, koska ne kastuu kuitenkin viimeistään Tolosjoella. Urupään huiputuksen jälkeen palataan Kaunispään rinnettä takaisin Saariselän kylälle, ja suunataan nelostien ali kohti Hammastunturin erämaata.

Kohti erämaata

Tienalituksen jälkeen reitti suuntaa tasaisessa mäntymetsässä kohti Kuusipää tunturia, ja lähtee nousemaan kohti Kuusipäänvaaraa. Aiemmilta vuosilta tuttu avotunturiosuus jää väliin, ja reitti suuntaa suoraan Riekkovaarantielle. Viimeinen paikka omalle huollolle on kohta, jossa reitti tulee Riekkovaarantielle.

Vauhdikasta hiekkatiepätkää kestää muutaman kilometrin, jonka jälkeen tie laskeutuu alas Tolosjoen rantaan. Jyrkässä alamäessä on paljon irtokiviä, joten vauhdin kanssa kannattaa olla varovainen. Tolosjoen rannassa on ensimmäinen järjestäjän huoltopiste.

Joen ylitys ja tiukka nousu

Tolosjoessa on normaalina kesänä vettä 30-40cm, ja sen pystyy helposti kahlaamaan yli. Joenylityksessä on ajokielto, eli jokaisen osallistujan on käveltävä joen yli. Ylityksen jälkeen polku lähtee melkein heti jyrkkään ja pitkään nousuun kohti Kulmakurua, ja seuraavat noin 10km on yhtämittaista polkupätkää. Siellä täällä nousu käy niin jyrkäksi, että täytyy polkea tosissaan, ettei joudu jalkamieheksi. Vaikka saattaa tuntua, ettei nousu lopu koskaan, älä luovuta - kyllä se loppuu. Jos joudut jalkautumaan, kannattaa kurkata olan taakse sillä näkymät jokikanjoniin ovat todella hienot!

Pitkä nousu palkitaan tunturin huipulla. Syvä ja jylhä Kulmakuru aukeaa aivan kisareitin vieressä, ja näkymät kaikkiin ilmansuuntiin ovat uskomattoman hienot. Kulmakurusta eteenpäin reitti jatkuu pitkänä kumpuilevana polkualamäkenä kohti Harriojan laavua.

Mäntymetsiin

Vanha Kulmakurun reitti suuntasi Harriojalta kohti Kutturantietä ja Laanilaa. Uudella reitillä suuntaamme uudelleen kohti Tolosjokea ja toista joen ylitystä! Toinen kerta menee jo rutiinilla, ja heti joen ylityksen jälkeen reitti lähtee jyrkkään nousuun kohti Hangasselkää. Ratamestarin erikoisen jyrkimmissä paikoissa saattaa joutua tunkkaushommiin, mutta rantatörmän jälkeen nousu loivenee.

Kohti Saariselkää

Hangasselän ylityksen jälkeen reitti alittaa nelostien Laanilassa kelkkareitin tunnelia pitkin. Tunnelissa sijaitsee toinen järjestäjän huoltopiste.

Laanilasta matka jatkuu kohti Iisakkipäätä ensin vauhdikkaana hiekkatienä. Piispanojalta reitti kapenee ja muuttuu kivikkoisemmaksi lähtien samalla nousemaan tasaisesti kohti Vahtamapäätä.

Ennen reitti huiputti vielä Iisakkipään, mutta uusi loppulasku lähtee jo Iisakkipään rinteestä kohti Iiskonlompoloa! Uusi lasku tarjoaa väsyneille pyöräilijöille mukavia kumpuja ja pikku hyppyjä.

Loppukiri

Iiskonlompolon jälkeen voi alkaa jo viritellä loppukiriä!